Uw Salon klaar voor de zomer?



Geloof ons nou maar, de zomer komt er echt aan. Iedereen zit weer te wachten op het lekkere weer dat nadert! We trekken er straks weer massaal op uit om in de buitenlucht te genieten van de zon. Misschien ziet u uzelf al wel zitten met een heerlijk koud glas wijn op een terrasje ergens in Italië. Of geniet u meer van een lekkere strandwandeling met de hond of speelt u liever met de kinderen buiten in de tuin? De zon straalt op uw gezicht en met de eerste verschijnselen van een sunkissed skin komt de gezonde “look” weer in beeld. Het kan niet beter!



Het voorjaar en de zomer bieden ook kansen voor uw salon. Als beautyprofessional weet u als geen ander uw cliënten de beste zonnecosmetica te adviseren. Organiseer eens een Summer Beauty Party in uw salon. Nodig al uw klanten uit voor een hapje en tropische cocktail en informeer uw cliënten over het verstandig genieten van de zon.



Wat doet de zon

De zon bied veel positieve effecten. Het maakt ons vrolijker, zorgt voor de aanmaak van vitamine D en de warmte is goed voor de spieren en gewrichten in ons lichaam. Kortom het is gewoon genieten. Maar let op! Adviseer uw klanten zeker om verstandig met de zon om te gaan.



Straling

De straling van de zon is op te delen in verschillende types ultraviolette straling. De belangrijkste zijn: UV-A en UV-B. Deze zijn verantwoordelijk voor de meeste zonneschade in de huid.




UV-A: Levert een bijdrage aan huidbeschadiging, in het bijzonder vroegtijdige veroudering. Deze straling dringt 20-30% door tot in de lederhuid. Deze huidveroudering en celschade uit zich vaak pas op latere leeftijd.

UV-B: Deze straling verzorgt voornamelijk het bruiningsproces maar ook het verbrandingsproces. De UV-B stralen beschadigen de cellen in de opperhuid waardoor er roodheid en pijnlijke irritatie ontstaat. Te lang onbeschermd in de zon wordt dan direct afgestraft.

Moderne zonnebrand cosmetica beschermt tegenwoordig effectief tegen zowel UV-B als UV-A. Vroeger werd echter uitsluitend tegen UV-B gesmeerd. Dit bleek echter niet voldoende om huidschade op de langere termijn te voorkomen.


Bescherming

Om de huid te behoeden van de negatieve effecten van UV-A en UV-B zijn er verscheidene cosmeticaproducten op de markt om de huid optimaal voor te bereiden op de zon. Deze producten bevatten een SPF (Sun Protection Factor) die specifiek ontwikkeld is voor een bepaald type huid. Maar hoe weet u welke SPF bij welk huidtype past?







Huidtype analyse

Om uw cliënt de juiste zonproducten aan te bieden, is het belangrijk om te weten met welk type huid u te maken heeft. Zo heeft de extreem bleke huid een hogere SPF nodig dan de getinte huid. De huid is op te delen in vier verschillende huidtypen.

HuidtypeVoorbereiding
Huidtype 1
Melkwitte huid, in het algemeen ros of lichtblond haar en veel sproeten.
Hoge bescherming, SPF 30-50
Huidtype 2
Bleke huid, in het algemeen blond tot lichtbruin haar, vaak wat sproeten, verbrandt vaak na blootstelling aan de zon, maar kan toch lichtjes bruinen.
Hoge bescherming, SPF 30-50
Huidtype 3
Licht getinte huid, donkerblond, kastanjebruin of donkerbruin haar. Geen sproeten.
Gemiddelde bescherming, SPF 20
Huidtype 4
Getinte huid, donkerbruin tot zwart haar, verbrandt zelden, bruint zeer gemakkelijk.

Gemiddelde bescherming, SPF 20



Natuurlijke of kunstmatige SPF

Allebei zijn ze eigenlijk gewoon goed. Alle cosmetica ingrediënten in Europa moeten nu eenmaal aan dezelfde strenge eisen voldoen qua veiligheid en werking. Natuurlijke SPF zijn vaak vaste deeltjes die op de huid blijven liggen en zo een afweerschild vormen. Dit laagje is bij hogere factoren vaak zichtbaar. Kunstmatige factoren absorberen de straling en zijn onzichtbaar op de huid. Ginkel’s Cosmetica gebruikt een mix van beide in de SPF producten. De bescherming is top, maar er is toch geen laagje te zien. Het beste van twee werelden!


Uw salon in het zonnetje

Misschien heeft u de zomer nog niet in uw hoofd maar een groot deel van uw klanten heeft de vakantieplannen al klaar liggen. Het begin van het voorjaar is dus een ideaal moment om uw cliënten de juiste producten te adviseren. Een voorbeeld van een actie die u zou kunnen ondernemen is een summer party. U organiseert een open huis waarbij u uw klanten uitnodigt om langs te komen voor een gratis huidanalyse en u kunt hier de passende producten bij aanraden. Een soort zomer APK! Niet alleen zorgt dit voor goede klantbinding, u kunt hierdoor de verkoop van uw producten ook een flinke boost geven en u laat als beautyprofessional zien dat u kennis van zaken heeft en zorg draagt voor de gezondheid van uw klanten.


Roep het van de daken!

Vergeet ook social media niet! Plaats eens een leuke winactie op facebook, maak een unieke summer salonfoto en deel die op Instagram of werk samen met lokale ondernemers (dameskleding, badkleding etc) om de traffic naar je salon te vergroten. Post iedere week iets leuks! Herhaling is de kracht van reclame (op social media). De zon en zomer bieden héél véél kansen op succes! Natuurlijk vergeet u niet onze Ginkel’s Summer Care Producten te adviseren!